Tanzania week 4-7 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van S. Wyk - WaarBenJij.nu Tanzania week 4-7 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van S. Wyk - WaarBenJij.nu

Tanzania week 4-7

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg S.

27 Februari 2012 | Tanzania, Dar es Salaam

17/02/2012
Mambo wipi!
Bedankt voor de leuke reacties op de website en de felicitaties voor mijn verjaardag! Mijn tweede strandvakantie op Zanzibar is op het moment van schrijven precies 1 dag oud. Nanda heb ik uitgezwaaid op het vliegveld van Dar en gisteren is Roy aangekomen vanaf zijn safari in de Serengeti. Derkjan zit nu op ongeveer 4000 meter hoogte richting de top van de Kilimanjaro en hij zal zich volgende week bij ons voegen. De ferry naar Zanzibar draaide op mijn verjaardag toevallig 1 van mijn favoriete films (Dumb & Dumber) en dat betekende 1,5 uur schaterlachen met de Afrikaanse medepassagiers.

In de laatste twee weken met Nanda hebben we de Serengeti en de Ngorongoro-krater gezien en op het witte zandstrand van Zanzibar gelegen. De Serengeti is DE plek om de grote migratie te zien van zebra’s en gnoes met in deze tijd van het jaar de geboorte van kalfjes. Het was lang spannend toen we met een stuk of vijf jeeps bij een groep antilopes stonden en ons verteld werd dat er in het hoge gras een luipaard op de loer lag (zie foto). Tussen luipaard en antilopes zat soms niet meer dan een paar meter maar het werd een anti-climax toen een chauffeur zich van een dikke fooi wilde verzekeren door direct richting het luipaard af te rijden en zo de antilopes te laten schrikken. Behalve alle dieren die we gezien hebben was het landschap van de Serengeti fantastisch! Tijdens onze 3-daagse safari sliepen we in de parken zonder omheining. Meestal blijven de grote dieren wel weg bij plekken waar mensen samenkomen en we hebben ‘s nachts ook niets gemerkt. Onze kok en chauffeur/gids zorgen voor resp. goede de maaltijden 3x per dag en achtergrondinfo tijdens het rijden (een Duits stelletje zat ook bij ons in de jeep).

Op Zanzibar dachten we te gaan snorkelen maar de hoge golven werden ons iets teveel. Het slechte zicht onder water wist ik nog iets te versterken door, tijdens de snorkelsessie, mijn beef-curry in zee te lozen. De volgende trip werd gelukkig wel een succes waarbij we 2 uur lang tussen allerlei vissen gezwommen hebben en veel verse tonijn als lunch op de boot kregen. Het eten op Zanzibar is vrij goed en een hele verbetering ten opzichte van het rijst met bonen-dieet. Ik had al wel het idée dat ik wat afgevallen was en dat is vanochtend bevestigd. Niet heel raar natuurlijk, want de 15 bruine boterhammen per dag in Nederland is hier moeilijk te evenaren. In het vissersdorpje vlakbij kwamen we een man tegen met een weegschaal in zijn hand en daar mogen mensen voor 5 eurocent op gaan staan. Ik zal wel wat extra vis, pizza’s, cheeseburgers en bier consumeren voordat ik weer richting de minder-ontwikkelde gebieden van Tanzania en Mozambique vertrek. Ook nog een cd met Tanzaniaanze muziek laten branden, wat spulletjes kopen in Dar en dan kan ik in begin maart Mozambique in.

N.B.: Mocht je op Zanzibar het plaatselijke VVV-kantoor denken te hebben gevonden, met als naam Universal Tourist Information Centre op een groot uithangbord aan het strand, verwacht dan geen uitgebreid advies over mogelijke activiteiten op het eiland met brochures e.d.. Als je gaat kijken, blijkt dit vaak niet meer dan een rieten hutje van 2x2m met een snorkelset die je kunt huren, 2 rasta-Afrikanen die op de balie liggen te tukken en waar niet veel meer uitkomt dan ‘Jambo’ of ‘Snorkling tomorrow?’. Overigens vind je deze vorm van ‘informatievoorziening’ om de 200 meter en kom je werkelijk overal in Tanzania slapende mensen tegen. Ik moet zeggen dat het hier op Zanzibar soms ook bizar heet is.

27/02/2012
De afgelopen week heb ik onder andere: de scharen van een krab in mijn grote teen gevoeld, Manchester United – Ajax gekeken in een bar (daar was ik wel aan toe na 1,5 maand geen voetbal), een aantal zeer mooie feestjes op Zanzibar meegepakt en naar de bios geweest. Ook ben ik veel mensen met uiteenlopende achtergronden tegengekomen: een Portugees die onderweg was van Noorwegen naar Kaapstad door middel van couchsurfing en openbaar vervoer, een Amsterdamse die een paar jaar in Uganda woont en bezig is om het eerste muziekfestival van Uganda op te zetten, een Japanner die op weg was om drie maanden lang afgezonderd van elektriciteit en stromend water elke dag te observeren hoe orang-oetans in het wild zich gedragen, een Duitse jongen die zijn eigen NGO heeft opgezet naast zijn studie en vele andere vrijwilligers. Vanochtend heb ik gesproken met een directrice van een grotere Noorse NGO die op zoek naar vrijwilligers. Mocht er nog iemand geinteresseerd zijn: je kunt lesgeven aan weeskinderen, scholen bouwen, organisatorisch werk doen voor de NGO en vele andere dingen. Er is altijd wel wat te doen en er zijn genoeg andere vrijwilligers om je heen. Je verblijft in een heel mooi gebied in Tanzania. Speciaal voor technici: er moet binnenkort een brug ontworpen en gebouwd worden daar.

Foto’s staan op:
Hiervoor heb je misschien een Gmail-account nodig, maar dat is binnen 2 minuten gebeurd.

Groeten,
Sander

• 27 Februari 2012 - 14:20

Wouterrrrrr:

Hoe vet Sander, hoe de hell kom jij aan al die centjes by the way???????!!!!!??!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

Verder enjoy daar, laat je niet door een tijger of piranjah opvreten!

oleee w

• 27 Februari 2012 - 18:42

Mark:

Mooie verhalen en ook erg leuk geschreven! Veel plezier nog op je reis.

• 28 Februari 2012 - 09:24

Jeffrey:

Erg mooie foto's Sander!

• 28 Februari 2012 - 17:10

Robin:

Ziet er goed uit dAar Sander.
    Ondanks ons gemiste blok op t middenveld toch weer met 6-0 gewonnen gisteren. We kunnen dus nog even zonder je ;-).
    Veel plezier nog daar!

• 28 Februari 2012 - 19:12

Anne`:

Gaaf Wouter, om weer wat van je te lezen! Ik ben benieuwd hoe je het gaat hebben wanneer je weer je ook met je project gaat beginnen. Is het allemaal al wat zekerder geworden?

Groeten Anne

• 28 Februari 2012 - 19:23

Leon:

Hee Sander,

Mooie avonturen in Afrika zo te zien en te lezen :). Maak er een mooie tijd van!

Tot ziens in NL :D

• 28 Februari 2012 - 20:05

Ed:

Zeg Sander,

Ben je op huwelijksreis? De foto's beginnen er steeds meer op te lijken! :P
    Ziet er verder goed uit ouwe! Zet m op en geniet ervan, gelukkig heb je nog even.

Cheers!

• 29 Februari 2012 - 10:51

Stefan:

Damn, het ziet er wel heel vet uit zeg! Geweldige foto's. Keep us updated, erg leuke stukjes om te lezen.

• 02 Maart 2012 - 12:35

Aral:

Hee Sander! Goed om te zien dat je de hangmat hebt uitgepakt :-) Zit ie lekker ?

Gr, Aral

• 04 Maart 2012 - 15:56

Ralph:

Ziet er weer goed uit en klinkt allemaal erg aangenaam.
    Groeten

• 10 Maart 2012 - 17:29

Sander:

@wouter: lenen, en zo min mogelijk geld uitgeven aan onnodige luxe/toeristische dingen
    @robin: mooi dat het goed gaat met vanbeton! (maar meestal houden we dat niet heel lang vol gedurende de competitie :S) Succes!
    @elmer: sommige plekken op zanzibar en serengeti zijn inderdaad vrij romantisch; misschien wat voor jou? :P
    @suz(anne): er zijn wat overstromingen geweest in de Zambezi-delta volgens mij, maar ik denk dat mn onderzoek wel doorgaat ja
    @aral: tophangmat! hoe staat het met die van jou?
    @allen: bedankt! heb een superhostel gevonden op Ilha de Mocambique; is erg gezellig hier dus ik stel mijn onderzoek nog een paar dagen uit :)

• 16 Maart 2012 - 22:01

Bets Van Wijk:

hallo Sander hoe maak je het?
    Leuke foto"s heb je gemaakt.
    Ben je nog alleen of is er inmiddels weer iemand bij je.
    Hier gaat alles goed,het begint alweer een beetje lente te worden,dus dat is lekker.
    Sander het ga je goed en tot ziens

• 18 Maart 2012 - 20:23

Willy Versluis:

Dag Sander,
    Heel leuk om je verslag te lezen, foto's te bekijken en de reacties van verschllende mensen te lezen.
    2 weken geleden waren Henk en Hanneke v. Wijk (zoon en dochter van ome Arie, oudste broer van opa van Wijk) bij ons in Otterlo. Henk vertelde dat hij jou had gevonden via "waar ben je...." Henk en zijn vrouw Benedicta hebben jaren met hun gezin in Benin gewoond en vonden het heel bijzonder om jou zo te kunnen volgen in Africa.
    Wat een gelukkig toeval dat je net op de juiste tijd in de Serengeti was om DE grote trek te zien. Ik begrijp dat je nu in Mozanbique bent en zal je bezigheden daar volgen.
    Geniet van alles en groeten van ons allemaal.
    Tante Willy